کد مطلب:36078
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
اگر عمر دست خداوند است و مرگ در هر زماني كه خداوند اراده كند فرا ميرسد، رواياتي كه پاداش بعضي اعمال را طول عمر معرفي ميكنند، چه جايگاهي دارند؟ آيا آن اعمال باعث ميشوند كه خداوند اجل را از وقت تعيين شدة خود به تأخير بياندازد؟
در آيات قرآن به اجل حتمي يا اجل مسمَي براي هر موجودي اشاره شده است و هر موجودي محدود به اجلي است كه خداوند آن را تعيين فرموده كه در لوح محفوظ و علم غيب الهي ثبت گرديده و غير قابل تغيير است. امّا در ارتباط با بعضي از اين آيات رواياتي وارد شده است كه در مقابل اجل مسمَي، اجل معلق را مطرح مينمايد.
در جهان هستي تمام اجزأ عالم با يكديگر در تماس و ارتباط هستند و گاه در يكديگر تأثير گذاشته و گاه مانع تأثير بر همديگر ميشوند كه همة آنها به ارادة خداوند و بر اساس نظم دقيق و رابطة علت و معلول تنظيم گرديده است. گاه انسان به واسطة عملي خير مانند حل مشكل ديگران، خدمت به پدر و مادر و يا صدقه و... طول عمر پيدا كرده و اجل او به تأخير ميافتد و يا بالعكس، با ارتكاب بعضي از گناهان مانند عاق والدين و ديگر معاصي كه بنابر روايات موجب كوتاه شدن عمر ميشوند، اجل غير قطعي و به اصطلاح معلق را تسريع ميكند. اين اجل معلق است كه با اسباب و علل تغيير مينمايد و آنچه در توصيههاي معصومين در مورد طول عمر و رفع بلا و يا كوتاهي عمر و رسيدن بلايا آمده است، به تأثير اعمال انسان در تأخير و يا تعجيل اجل معلق اشاره دارد. اما اين امر بر اساس خواست و ارادة پروردگار است و آنچه در پايان اتفاق ميافتد، امري تغييرناپذير بوده كه نزد پروردگار عالَم، معلوم و در علم الهي ثبت گرديده است. چنانچه خداوند در قرآن ميفرمايد: « يَمحُواللهُ ما يَشأُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندهُ اُمّ الكتاب (47); خداوند هر چه بخواهد محو و هر چه بخواهد اثبات ميكند و اصل كتاب آفرينش نزد اوست.»
پاورقي:
47- رعد / 39
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.